Dinsdag 19 juli t/m zondag 24 juli

24 juli 2016 - Calama, Chili

Onderweg  naar Copiapo ChiliChili onderweg

Dinsdag 19 juli van Oruro naar Potosi 300 km 7 graden 8:45 3500 mtr hoogte. Wintersport koud 250 km is verharde weg tot Salina de Garci Mendoza, daarna 3 uur off road via Tahua naar Coqueza. Langs de westkant van de vulkaan. Mooie rit naar hostel Maya. 25 graden 's middags en prachtig uitzicht op het zoutmeer met flamingo's en lama's. Naar de mummie grotten waar zij werden neergezet in de foetus houding. Luchtiger uitgespoten en over 2 dagen vervangen als we het meeste stof hebben gehad.

Woensdag 20 juli om half 7 de zoutvlakte op bij Coquenze. De maan stat rechts en de zon komt links op rond 7 uur. Op de zoutvlakte naar Isla Pescado cactuseiland en van de zonsopgang genieten. Thijmen ligt boven op de auto en maakt plaatjes van alle rijdende auto's. Brrrrr koud. Jan neemt zout mee voor Peter...Via laguna Canapa en San Juan naar laguna Colorada. Over het treinspoor en toen toen zaten er twee auto's vast in de drijfklei. We zaten nog maar 40 mtr van de weg. Actieve vulkaan met rookpluim op 4250 hoogte. Half uurtje hout gesprokkeld voor het kampvuur vanavond. Om 5 uur zitten we op 4600 mtr.nog 48 km te gaan we komen in het donker aan bij het national park en het is 4 graden. Vanachter wordt het minimaal min tien...

Donderdag 21 juli fee is vandaag jarig en als kadootje steekt ze de grens over van Bolivia naar Chili. Stoere Fee! 7 jaar geworden vandaag. Onderweg metershoge stoomkolom sulphurbronnen en kokende modderbaden. We rijden naar San Pedro de Atacama in de Atacama woestijn.een van de droogte plekken op aarde. Valle de la Luna en stoomgeisers, rode rotsformaties en maanlandschap

Vrijdag 22 juli rustdag in San piedro de atacama. Uitslapen, auto wassen en van binnen stofvrij maken. Duurt uren om het zout en het stof er af te krijgen, maar het is gelukt!,daarna tanken en de was ophalen, alles is weer even schoon. Dadelijk het dorp in en een hapje eten. Morgen sterren kijken en naar het observatorium, misschien zien we het mooie beeldhouwwerk, een hand...we laten het weten...

Zaterdag 23 juli vandaag van San Pedro de Atacama naar het observatorium. We rijden meteen de Atacama woestijn in, een van de droogte plekken op aarde. Eerst richting Calama en zien veel windmolens en zonnepanelen - velden. Treinspoor en dagmijnen bij Siërra Gorda, ook veel graven. En ellelange pijpleidingen die soms door het zand worden verborgen. Heel de woestijn is onderhand omgewroet. Afschuwelijk gezicht. Bij het observatorium een rondleiding, indrukwekkend. We slapen in de woestijn....

Zondag 24 juli vannacht lekker onder de sterrenhemel geslapen. Inpakken en weer op weg. Lekker ijskoffie en warme broodjes ham/kaas en rijden langs de ruige kust.op weg naar Copiapo en af en toe stukken door de woestijn en soms langs de kust. Cactussen zien we op de bergen waar de mist van de zee over hangt. En verder is het heel ruig aan de kust. Om half 3 bij hotel en eerst een hapje en een drankje. Daarna lekker douchen.