Vrijdag 29 juli t/m dinsdag 2 augustus

2 augustus 2016

Vrijdag 29 juli 815 km van Salta naar Resistencia in de provincie Chaco (Argentinië) wij rijden op zo'n 1300 mtr en om 8 uur is het 9 graden...Brrrrr. We zien nog even de bergen in de verte en dan wordt het heuvelachtig en steeds vlakker. Veel bos en het landschap lijkt af en toe een beetje op de duinen. Ineens is het echt vlak en zien de maïs velden en mooi groene graslanden. Onderweg regelmatig politie kontrole en we worden dan ook steeds aangehouden...soms alleen een praatje over waar we vandaan komen en wat we doen, soms een herinnering dat we met lichten aan moeten rijden. Om 2 uur lekker bij Shell getankt en dan start de auto dus niet meer! Gelukkig hebben we heel degelijke startkabels en ook die hebben we nu gebruikt... net als de elastische sleepkabel, de compressor om banden op te pompen en nog meer spullen die je bij je moet hebben. Dan zien we katoen plantages en heel grote bollen of koepels, dit blijken ovens te zijn waar houtskool wordt gemaakt. En dan nog een buts in de voorruit, lekker spannend dagje weer vandaag. Net als alle andere dagen trouwens, want elke dag is weer een verrassing... Pampa's met grazende koeien en ook wat meer plassen water. De cactus is verdwenen uit het landschap. En we zien weer uitgestrekte vlakten. Om 5 uur komen we het hotel aan en even later vernemen we dat de Ford over de kop is gegaan; dit slaat in als een bom! En we zijn heel blij wanneer we beide mannen weer kunnen omhelzen!

Zaterdag 30 juli grensovergang Argentinië naar Paraguay na ons verblijf in het Gala hotel. We gaan tanken en worden heel enthousiast door een man en vrouw aangesproken over onze reis. Zij gaan ook reizen door Zuid Amerika en laten ons hun plannen zien. We rijden via de RN12 naar Posadas. Na de stad zien we weer veel groen en hhuizen op het platteland. De paarden hebben geschoren manen tot aan de schoft, daar hangt een heel lange pluk... soms zien we een ooievaar, struisvogels, koeien en paarden op de enorm uitgestrekte pampa's die honderden kilometers lang zijn. Ineens aangeplante dennenbossen, ook weer kilometers lang... Wanneer we de brug over zijn komen we in Paraguay en de grensovergang gaat easy. Dit is een totaal ander land, levendige stad waar echt alles te koop is en buiten de stad... landerijen, graanvelden en opgeruimd (geen rommel langs de wegen). De temperatuur is hier heerlijk, korte broek kan weer uit de koffer gelukkig, we komen aan in het park en ze hebben voor ons een bungalow in het bos , waar prachtige witte koeien lopen. Het zwembad wordt direct vanuit de wel gevuld en je kunt dit water drinken. Smaakt goed! Hier hoor je overal de Duitse taal...maakt het weer even makkelijk om wat lekkers te bestellen om te eten...

Zondag 31 juli grensovergang Paraguay naar Brazilië. We vertrekken lekker op het gemak. Hier zie je de mooie rode kleur van de grond en tekent heel mooi af tegen het groen van de velden. 'S morgens start de auto niet en de hulp van de mannen gevraagd...Blijken de rode polen van beide accu's niet goed vast te zitten. Deze zijn tijdens het boot - transport losgehaald te zijn en niet helemaal goed weer vastgezet. Hebben we toch weer weken mazzel gehad want we hebben vaak alleen gereden en zelfs in de Amazone alleen geslapen... we rijden Brazilië in en ze hebben hier vreemde stoplichten. Dus hebben we door een aantal rode lichten gereden...

Maandag 1 augustus Brazilië Foz do Iguacu 24 graden. Eerst naar de watervallen, prachtig natuurgeweld en een hamburgertje die door snuitbeertjes van je tafel wordt geroofd. Ze leken zo leuk toen we hier aankwamen en blijken nu een plaag te zijn voor wie even lekker een hapje wil eten. Daarna terug naar de grens om de papieren voor de auto in orde te krijgen en dat duurt weer lang.... Toch nog maar even naar de op een na grootste stuwdam van de wereld Barragem de Itaipu en dit was ook heel indrukwekkend.

Dinsdag 2 augustus Brazilië van Foz de Iguacu naar Curitiba 680 km door een prachtig landschap zoals we kennen van Frankrijk en Duitsland. Hier staan de Pinheiro bomen met hun mooi vertakte armen en zijn ook weer wonderschoon. Echt genieten van wat we allemaal zien... de teenslippers zaten zo heerlijk en nu is het hier maar weer 14 graden...Dus de sokken en schoenen aan en niet vergeten je jas aan te doen