Woensdag 6 juli t/m maandag 18 jul

19 juli 2016 - Pucallpa, Peru

Woensdag 6 juli Brazilië Porto Velho rustdag en rond 14:15 komen de anderen ook binnen. Arthur en Thijmen hebben maandag 4 uur doorgereden om ons te zoeken. Hadden van een motorrijder gehoord dat wij 135 km verder zijn. Achteraf hebben zij 30 km achter ons overnacht... Wij hebben er 2 dagen over gedaan..de anderen 3 dagen.

Donderdag 7 juli Brazilië Porto Velho rustdag, getankt en gepind. De auto werd bij de pomp nog eens grondig gewassen. 'S middags naar het voetbal Duitsland -Frankrijk 0..2 gekeken bij het zwembad.het hotel heeft er een tv opgehangen. 'S avonds gegeten bij case bella gourmet wandelende obers buffet met allerlei pasta en pizza. Toetje pizza met venz hagelslag. ..

Vrijdag 8 juli Brazilië van Porto Velho naar Rio Brando 529 km asfalt. BR-364. 8 uur vertrek 25 graden. Even later worden we door een dokter naar de kant van de weg gestuurd. Hij wil even een praatje maken en wat we aan het doen zijn. Dat kan dus allemaal. Onderweg na het stinkdorp zien we het eerste graanveld. Later langs de rivier km's dorre bomen en palmen, ook aan de overkant...Nadat we de pont hebben gehad zien we weer Fezenda ranches. De stieren hebben een heel grote bult op hun schoft en zijn wit. Ook de koeien zijn allemaal wit. Mooi hoor! Rond 13 uur is het weer 30 graden. Lekker rijden met de ramen open... de palmen en bomen staan steeds verder van de weg en meer weilanden, koeien en paarden. Het uitzicht wordt alsmaar wijder. Hoe ziet het er hier over een x aantal jaar uit? Woestijn misschien... om kwart voor vier bij het Ibis hotel. 'S avonds lekker vlees gegeten bij Pack en nog even naar het feest op het plein geweest.

Zaterdag 9 juli Brazilië - Peru naar Puerto Maldonado 510 km AC-040 en BR-317. 7 uur vertrekken 22 graden. Onderweg heel grote alleen staande bomen. Vrachtwagen was gekanteld en daar hebben we even voor gewacht, dat was zo gepiept...Meer kleine meertjes en heuvelachtig. 230 mtr hoogte. 11:15 bij de grens naar Peru. Dat duurt uiteindelijk 3 uur en 15 minuten om ook de auto in te klaren. Om half 3 rijden we Peru binnen en arriveren net in het donker om 6 uur bij de Anaconda lodge. Paniek want ze had ons pas morgen verwacht. En dacht dat iedereen een tentje zou hebben ipv 13 auto's op het terrein parkeren en op het dak slapen. Alles is goed gekomen en de verhalen van de spinnen die zo groot zijn, zijn echt. We hebben ze gezien. .. pik zwart! Onderweg veel papaja velden en de vrachtauto's worden direct vanaf de plantage geladen.de wegen zijn vol met drempels....2 tolwegen gehad. Heerlijk thais gegeten bij Waddy, de eigenaresse is thaise en wij hadden een lodge. Fee vriendjes met de 4 honden hier, dus dat zit ook goed.

Zondag 10 juli Peru Maldonado rustdag lekker bij het zwembad en 's middags met de tuktuk naar de stad pinnen en bij de brug rondgewandeld. Weer thais gegeten natuurlijk en Arthur heeft nog even naar het linker achterwiel gekeken. We zijn een bout kwijtgeraakt van iets van de remmen, dus dat is niet goed.

Maandag 11 juli Peru rond lunchtijd gaan we vertrekken naar wildkamperen ergens op 2000 mtr hoogte. Eerst zijn de mannen het dorp in geweest en hebben dus een bout laten draaien, geweldig! We kunnen weer rijden met remmen! En dan weer op pad. Peru heeft meer gras dan Brazilië. Na 150 km gaan we ineens stijgen vanaf 300 mtr hoogte de heuvels in en rond 7 uur zijn we op 1400 mtr. Wildkamperen, kampvuur bbq en lekker slapen.

Dinsdag 12 juli Peru naar Ollantaytambo, vertrek van wildkamperen coordinaten S 13.28.26 W 70.53.46 15 graden 8:30 2050 mtr. Hoger dan 3980 meet de navigatie niet van de auto maar we gaan naar 4750 mtr. in de Andes met z'n mooie witte bergtoppen. Alpaca's en fleurig geklede vrouwen, mannen met hoed. Zwijntjes schapen en koeien. Ineens zijn er weer bomen. Zakken naar 3500 en ineens weer op 4185. Mooie uitzichten en rijden op de bovenkant van de berg. Op 3000 mtr zien we de cactus in volle glorie. We kiezen voor de route onderlangs Cusco en even doet de cd speler het weer. We rijden eenstk off road en komen langs twee meren. Het grootste meer iseen plaatje, met op de achtergrond de sneeuwbergen. Om half 3 zijn we bij de Ollantaytambo lodge en parkeren de auto binnen het hek en g aanstel naar he t plein. Biertje en spaghetti. Links oude berg zijn er ruïnes. Cusco is een grote stink stad...Fee is vriendjes met de witte rondwandelen lodge en ze kunnen heerlijk samen spelen op het grasveldje middenin de lodge.

Woensdag 13 juli Peru met de trein vanmiddag naar boven zodat we morgen alleen nog het busje moeten nemen naar Macchu Picchu. De warme baden ingeweest. Veel mensen lopen hier met heel grote bossen bloemen, gladiolen, gips etc. Trein voert ons langs de rivier met zijn blauwe stenen. Aan de overkant zien we pakezels, je kunt het ook lopen. De sneeuwbergen laat zich regelmatig zien.

Donderdag 14 juli Peru Macchu Picchu om half 5 op zodat we in de busrij kunnen gaan staan, een hele lange. Het duurt een goed half uur voordat we mee kunnen. Boven bij Macchu Picchu krijgen we een rondleiding van zo'n 2 uur. Fee is natuurlijk ook mee en heeft ook hier haar sporen uitgezet. De lama's die er voor zorgen dat het gras kort blijft hebben het al snel op Fee voorzien dus zij gaat evensnel in de tas... Daarna terug naar het dorp met de bus en wachten op de trein die ons weer naar Ollantaytambo brengt. Dan een ritje naar Cusco waar we om 7 uur in het hotel aankomen. Naar het plein een pizza eten en dan naar bed.

Vrijdag 15 juli Peru Titicaca meer 442 km op een schiereiland in een homestay bij Meldt en Torus. We zitten heel de dag op zo'n 3600 meter. 'S avonds is het goed koud met de wind erbij. Onderweg zien we dat de was in de rivier wordt gedaan en we hebben ook roze flamingo's in de plassen gezien. Voor diner krijgen we groentesoep en groenten met rijst. Koffie en thee...de moeder van Dorus drinkt graag een whisky met ons mee. Heerlijk warme dekens hebben ze hier. Alles is keurig verzorgd.

Zaterdag 16 juli Peru - Bolivia van Luquina homestay naar La Paz 280 km met grensovergang. ..Kasani. Eerst lunch in Copacabana, een bedevaartplaats aan het meer. De grensovergang was geen succes...Jan reed de ketting er uit zeiden ze en dat we maar moesten betalen...voor de taxi en de lasser...de rit was geweldig en we zijn met een pontje overgevaren waar maar 2 auto's op kunnen. Er zijn heel veel pontjes.... Het hele meer is omgeven door sneeuwbergen. Het heeft lang geduurd voordat we door La Paz bij het hotel waren, bijna 5 uur. De hele stad is opgebroken en feestdag, dus diverse omleidingen met kuilen, plassen etc... in de Holland bar Jacques verjaardag gevierd.

Zondag 17 juli Bolivia van La Paz naar Coroico over de dead road. De auto's moeten voor 9 uur uit de garage en daarna vertrekken. Eerst tanken. Op kenteken en buitenlanders betalen BOB 8,80 per liter diesel... 1,10 euro, dit wordt geregistreerd en bewaar het bonnetje goed want je kan kontrole krijgen. De tanken geeft 159 aan, de factuur 220 en we betalen dus 320. Morgen maar weer pinnen...11 km vanaf La Paz zitten we op 3900 mtr. En stijgen naar meer dan 4600 mtr. Om 1 uur begin van de deadline road 3172 mtr., het is mistig heel jammer en 11 graden. Om 3 uur zijn we op 1573 mtr. Na alle reuze varens en watervalletjes komen we in de bewoonde wereld. Onderweg weer een ketting over de weg waar we moeten betalen per persoon. Netjes gedaan want we hebben nu ervaring met kettingen over de weg. Om kwart voor vier zijn we bij de lodge Dos Rio.

Maandag 18 juli van Coroico via La Paz naar Oruro 330 km en de meeste tijd zit in het doorkruisen van La Paz, wel weer mooie uitzichten. Via de zendmasten gereden 4100 mtr.hoog. stijl straatjes en druk. Dan 180 km steppe omgeven door bergen met enorme vlakten. Tegen half 3 zijn we in het hotel en hebben mooi uitzicht op het enorm grote Maria beeld boven op de berg. Boodschappen doen voor op de zoutvlakte en pinnen om morgen te kunnen tanken.

1. Thea weijmans:
    19 juli 2016
    Geweldig om jullie reis op afstand mee te beleven vanuit een tropische warm Zeeland